Aktualności / KIEDY?

2022-01-17

Od lat przestrzegamy, że nadmierny ruch lotniczy, na niskiej wysokości zagraża bezpieczeństwu mieszkających pod trasą 22 kilometrowego kręgu nadlotniskowego lotniska Babice. To kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Nie dość, że dręczonych hałasem to jeszcze zagrożonych upadkiem awionetki na swój dom czy ulicę. Groźnym memento był wypadek awionetki z dn. 20.06.2020, która runęła na ziemię zaraz po starcie. Szczęśliwie startowała w kierunku Lasku Bemowskiego a nie w stronę ul. Maczka, wzdłuż której położone są osiedla mieszkaniowe. Szczęśliwie też nikt poważnie nie ucierpiał. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych właśnie opublikowała Raport z tego wypadku. Po jego analizie pytamy się już nie Czy? ale Kiedy? Kiedy dojdzie do ofiar z życia ludzkiego? Skąd to dramatycznie pewne pytanie? Poniżej konkluzje Komisji dot. okoliczności wypadku. Jedna z nich brzmi : …W bezpośrednim sąsiedztwie pola wzlotów lotniska EPBC (Babice), na obu kierunkach drogi startowej, brak jest miejsca na bezpieczne wykonanie lądowania awaryjnego…To tylko część z listy zarzutów Komisji pod adresem załogi awionetki i zarządzającego lotniskiem. A oto reszta (numeracja zgodna z Raportem, skróty nasze, cały Raport w załączeniu):

 

3. WNIOSKI KOŃCOWE 4) Dokumentacja eksploatacyjna samolotu zawierała liczne błędy i niewiarygodne dane. 5) Świadectwo dotyczące hałasu (Noise Certificate for Propeller Driven Aeroplanes) było nieważne w dniu wypadku. 6) Silnik i śmigło samolotu były eksploatowane w ramach wydłużonego TBO. 7) Silnik zainstalowany na samolocie był użytkowany przez prawie 9 lat po założonym pierwotnie przez producenta TBO. 8) Samolot był zatankowany benzyną samochodową o zbyt małej liczbie oktanowej nie spełniającej wymagań producenta silnika . 9) Jedna ze świec zapłonowych silnika była niedokręcona. 11) Moc silnika przy panującej wysokiej temperaturze powietrza, maksymalnym obciążeniu samolotu i nieprawidłowościach wymienionych w pkt. 8 i 9 była niewystarczająca do bezpiecznego wykonania startu. 12) Samolot został całkowicie zniszczony w wyniku kolizji z drzewami oraz uderzenia w ziemię. 18) Nalot pilota w ostatnich 90 dniach (3:10 FH) nie pozwalał na utrzymanie nawyków pilotażowych na właściwym poziomie. 22) Pilot prawidłowo reagował na spadek prędkości samolotu zmniejszając kąt natarcia. 23) Po stwierdzeniu, że kontynuowanie lotu jest niemożliwe, pilot podjął decyzję o wykonaniu lądowania awaryjnego poza terenem lotniska. 24) Lądowanie samolotu miało miejsce w terenie zalesionym kilkaset metrów od lotniska. 25) W bezpośrednim sąsiedztwie pola wzlotów lotniska EPBC, na obu kierunkach drogi startowej, brak jest miejsca na bezpieczne wykonanie lądowania awaryjnego. 26) Po zdarzeniu, loty na lotnisku zostały wstrzymane z opóźnieniem, a kierujący lotami nie zainicjował akcji poszukiwawczo-ratowniczej. 27) Akcja ratownicza zainicjowana została przez świadka zdarzenia, który zadzwonił na telefon alarmowy 112. 28) Według Planu działania w sytuacjach zagrożenia (PDSZ) dla lotniska EPBC obowiązek wszczęcia akcji ratowniczej został przypisany AFIS, co było niezgodnie z obowiązującymi przepisami. 29) Kierowanie lotami odbywało się niezgodnie z przepisami, kierujący lotami nie miał dostępu (na miejscu kierowania) do Planu działania w sytuacjach zagrożenia i nie znał jego zapisów. 30) Instrukcja operacyjna lotniska Babice od kilku lat była nieaktualna. 31) Samolot nie był wyposażony w żaden rejestrator pokładowy. Żaden typ rejestratora nie był wymagany na podstawie obowiązujących przepisów. 32) W wyniku wypadku dwoje pasażerów siedzących po prawej stronie doznało obrażeń wymagających zaopatrzenia medycznego. 33) Pasażerka siedząca z przodu obok pilota doznała najcięższych obrażeń ciała, w wyniku których nie była w stanie opuścić wraku samolotu samodzielnie. 34) Załoga LPR udzieliła Pierwszej pomocy rannej pasażerce, a następnie przetransportowała ją do szpitala. 35) Pilot i pasażerka siedzący po lewej stronie samolotu nie doznali poważnych obrażeń ciała. 36) Pilot i pasażerowie siedzący z tyłu opuścili wrak samolotu samodzielnie. 37) Niewielka prędkość i wysokość samolotu w chwili zderzenia z drzewami oraz częściowa amortyzacja uderzenia przez jedno z nich, jak również fakt, że wszystkie osoby na pokładzie miały zapięte pasy bezpieczeństwa pozwoliły na przeżycie wypadku. 38) Samolot nie był zgłoszony na pobyt stały w Polsce i w praktyce nie podlegał ani nadzorowi ULC ani LBA. 3.2.

Przyczyna wypadku Brak decyzji o przerwaniu startu pomimo oznak niewystarczającej mocy rozporządzalnej silnika. 3.3. Czynniki sprzyjające 1) Tankowanie samolotu niedopuszczoną do eksploatacji benzyną samochodową Pb 95 o zbyt małej liczbie AKI. 2) Niewłaściwe dokręcenie złącza przewodu elektrycznego górnej świecy zapłonowej cylindra nr 4 skutkujące brakiem iskry i zmniejszeniem obrotów silnika. 3) Masa samolotu do startu zbliżona do MTOM skutkująca zmniejszeniem prędkości wznoszenia. 4) Wysoka temperatura powietrza powodująca obniżenie mocy silnika oraz spadek siły nośnej. 5) Niewielki nalot pilota w ostatnich 90 dniach przed wypadkiem. 6) Brak miejsca do wykonania lądowania awaryjnego w bezpośrednim sąsiedztwie pola wzlotów EPBC.

 

RAPORT DO POBRANIA >>>