Aktualności / KONSULTACJE PROGRAMU OCHRONY ŚRODOWISKA PRZED HAŁASEM

2018-03-20


Czy wielokrotne loty tych samych samolotów po kręgu lotniskowym mają szansę się skończyć? Tak, jeżeli właśnie wyłożony do konsultacji społecznych projekt Programu Ochrony Środowiska Przed Hałasem (POŚPH) zostanie uchwalony przez Radę Warszawy. Jakie zapisy w POŚPH odnośnie lotniska Babice są istotne?
1. Wreszcie dostrzeżono, że problemem jest nie tylko przekraczanie dopuszczalnych poziomów hałasu lotniczego w pobliżu lotniska (skalę tych przekroczeń oszacowano na 70 lokali mieszkalnych), ale dokuczliwość 22 kilometrowego kręgu lotniskowego, po którym jeden za drugim, niczym protony w cyklotronie, latają w kółko te same samoloty ośrodków szkoleniowych.
2. Dostrzeżono udrękę mieszkańców: "uciążliwość tego hałasu dla mieszkańców jest bardzo duża, co skutkuje licznymi skargami."
3. Nie grano zdartej płyty o tym, że pomiary hałasu nie wykazują przekroczeń. Nad pomiarami POŚPH spuszcza zasłonę milczenia, co poczytujemy sobie za swoją zasługę.
4. Obiecano postulowane przez nas dodanie izofon do mapy akustycznej dla lotniska Babice
5. Wprowadzono następujące zapisy, z których cieszymy się szczególnie:
- ograniczenie liczby lotów szkolnych
- wyeliminowanie lub ograniczenie do minimum lotów po kręgu
W praktyce oznacza to, że ośrodki szkoleniowe będą musiały szukać sobie nowej bazy albo że chociaż kółka kręcić będą nad innymi lotniskami.
6. Cieszymy się również z propozycji zwiększenia liczby punktów ciągłego pomiaru hałasu, zwiększenia pułapu lotu oraz obowiązku bezwzględnego stosowania transpondera w celu identyfikacji toru lotu każdego statku powietrznego w rejonie lotniska.
CO DALEJ?
Program jest obecnie poddawany konsultacjom społecznym, które potrwają do 20 kwietnia. Miasto zaprasza na spotkania 27 marca (wtorek) i 9 kwietnia (poniedziałek) przy Targowej 56. Ponadto, do czego namawiamy, do 20 kwietnia można składać uwagi mailem na adres mapaakustyczna@um.warszawa.pl. Przypominamy, że w uwagi - także te wysyłane drogą elektroniczną - należy podpisać imieniem, nazwiskiem i adresem zamieszkania. Uwagi Stowarzyszenia opublikujemy niebawem.
Dlaczego wzywamy do pisania uwag!
Po pierwsze, projekt nie jest doskonały. Rzecz rozbija się o słówka. W pkt. 5 mamy słówko "zaleca się". Żądamy zastąpienia go zwrotem "należy podjąć". Dlaczego? POŚPH jest aktem prawa miejscowego i musi być w swoich zapisach precyzyjny. Zwrot "zaleca się" jest zbyt łagodny i lotnisko może go zlekceważyć, dowodząc że ma w repertuarze o wiele lepsze i dobrze nam znane pod kryptonimem procedur antyhałasowych metody walki z hałasem. Precedens już jest i tyczy się POŚPH 2013, gdzie zaproponowano "Wprowadzenie ograniczenia maksymalnej liczby operacji lotniczych wykonywanych w jednej godzinie". Co z tego wyszło? Wszyscy wiemy. Lotnisko najzwyczajniej w świecie udało, że o tym zapisie nie słyszało. No chyba, że zredukowano liczbę operacji na godzinę do 40.
Po drugie, biznes właścicieli szkół pilotażu w momencie gdy nie będzie można kręcić kółek staje się mało opłacalny. Dlatego teraz nastąpi atak na nas i zakulisowe działania w Radzie Miasta. O tym, że radni potrafią być niezwykle sprawni gdyby ucierpieć miały interesy wpływowych grup (jeśli deweloperskich, to czemu nie lotniczych), wiemy z ostatnich doniesień Miasto Jest Nasze. Dlatego musimy pisać uwagi do programu: chwaląc go, krytykując, wskazując gdzie i kiedy hałas lotniczy nam dokucza, jakie operacje uważamy za szczególnie uciążliwe, jak bardzo zakłóca funkcjonowanie w mieszkaniu i korzystanie z terenów zielonych Żoliborza, Bielan, Bemowa.

 

Szczegóły konsultacji i projekt POSPH dostepny pod adresem: mapaakustyczna.um.warszawa.pl/pl/index.html