Aktualności / AWIONETKA GŁOŚNIEJSZA OD BOEINGA!

2018-05-27

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją przygotowaną przez lotnisko Oxford, która obala popularne mity na temat hałasu lotniczego, w szczególności to, że małe awionetki to nic przy odrzutowcach (ergo Babice przy Okęciu to przecież żaden hałas).

 www.cicheniebonadwarszawa.pl/rozne/file/CessnaVsBoeing.pdf

Autorzy porównali w niej dla różnych typów samolotów parametr efektywnego odczuwalnego poziomu hałasu (EPNL  - ang. effective perceived noise level), czyli wskaźnika, który uwzględnia nie tylko natężenie ale również drażliwość hałasu na układ nerwowy człowieka. O tym jak liczony jest EPNL można przeczytać (w uproszczeniu) np. tutaj:

www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Effective_Perceived_Noise_.html

Dokładny opis wyliczeń zawiera zał. 16 do konwencji Chicagowskiej. I co się okazuje? Że wbrew powszechnym mniemaniom, samoloty tłokowe (awionetki) mają wyższy poziom hałasu EPNL niż większość małych odrzutowców. Ba, taka Cessna 207 ma nawet wyższy EPNL niż Boeing 737.

Słyszeli może Państwo dlaczego pluton wojska nie może przechodzić mostami krokiem marszowym ? Właśnie dlatego, że zsynchronizowany krok żołnierzy powoduje wibracje, które mogą rezonować z konstrukcją mostu i prowadzić do jego zerwania. Z awionetkami i odrzutowcami jest analogicznie. Po pierwsze sygnał dźwięku awionetek określony jest przez kilka(naście) dyskretnych tonów. Szczególnie niskie harmoniczne ich dźwięku powodują wibracje, wdzierają się do wnętrza naszych mieszkań przez ściany i okna. Nie sposób się odizolować nawet korkami w uszach. Widmo dźwięku odrzutowca jest bardziej płaskie i subiektywnie przypomina szum, dlatego mniej przenika do budynków i mniej drażni nasze uszy. Jakie cechy hałasu awionetek oprócz tonalności są istotne dla określenia jego wpływu na układ nerwowy człowieka:

- narastanie i opadanie natężenia dźwięku związane z każdym przelotem

- Efekt Dopplera: zmiana częstotliwości dźwięku w trakcie przelotu, najpierw częstotliwość dźwięku narasta, potem opada. Starsi mieszkańcy mogą kojarzyć to z nalotami bombowymi.

- Samoloty dwusilnikowe (ostatni hit szkoleń na Babicach) mają dla naszych uczu dodatkową atrakcję, czyli dudnienia. Dudnienia są słyszalne jako modulacje natężenia z okresem 1-2 s.

Niestety, normy hałasu w środowisku nie uwzględniają typów statków powietrznych. W powyższym świetle, gdy z lotnisk korzystają przeważnie samoloty tłokowe, powinny obowiązywać obniżone wartości dopuszczalnego poziomu dźwięku.

 

Często słyszymy również, że awionetki nie hałasują, bo są certyfikowane. NIE PRAWDA. To, że samolot ma certyfikat nie oznacza, że nie hałasuje. Certyfikowanie określa spełnienie wymagań technicznych dotyczących emisji dźwięku dla samolotów produkowanych w danym okresie, a wielkość tej emisji ma odpowiadać postępowi w dziedzinie redukcji hałasu. Certyfikaty wymagane są tylko dla samolotów produkowanych po roku 1980. Starsze (i głośniejsze) samoloty żadnych certyfikatów nie posiadają. Ponadto, certyfikuje się model samolotu, a nie egzemplarz. Emisja dźwięku tego samego samolotu w dniu produkcji i po kilkudiesięciu latach jest również inna.

**************************************************************************************************************

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami lotniska Oxford.

 www.cicheniebonadwarszawa.pl/rozne/file/CessnaVsBoeing.pdf

A także http://web.mit.edu/aeroastro/partner/reports/proj24/noisethesis.pdf - pracy doktorskiej złożonej na Massachusetts Institute of Technology, w ramach której przeprowadzono subiektywne badania drażliwości dźwięków silników lotniczych