Aktualności / BIELANY ZA NAMI! ŻOLIBORZ IDZIE W ŚLADY

2018-06-13

„To armagedon nad Bialanami i Żoliborzem” – stwierdził Burmistrz Bielan Tomasz Mencina – „na działalność komercyjną nie ma zgody”. I nie było – 22 Radnych zagłosowało za wykluczeniem lotów szkoleniowych. Nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Obrady rozpoczęły się od prezentacji wygłoszonej przez Ciche Niebo. Następnie odniósł się do niej reprezentant CUL-u, kierownik lotniska Pan Henryk Karaś. Choć ogólnie pan kierownik był lepiej przygotowany od swojego poprzednika, to wykazał się całkowitą niewiedzą w kwestii pomiarów hałasu. Nieudolnie próbował tłumaczyć, że przekroczenia norm powodowane są jedynie przez maszyny wiozące krew albo organy do transplantacji, i dzieje się to tylko w nocy. Jest to oczywista nieprawda. Po pierwsze, nowe pomiary wykazują przekroczenia również w dzień; po drugie, hałas lotniczy uśrednia się za okres 16 godzin i do licznika wchodzą wszystkie zarejestrowane tego dnia zdarzenia lotnicze. Jeden wykonany w ciągu dnia lot ratunkowy nie ma większego znaczenia dla wartości w raporcie. Jest to oczywiste dla każdego, kto ma jakiekolwiek pojęcie o pomiarach hałasu lotniczego.

Dyrektor odpowiadał na pytania Radnych i mieszkańców. Przyznał, że operacji jest bardzo dużo i są uciążliwe. Oszacował, że 80% lotów z Babic to loty szkoleniowe. Przyznał, że należy ograniczyć ich liczbę, natomiast Lotnisko powinno pozostać do dyspozycji służb publicznych.

Głosu udzielono także mieszkańcom, którzy narzekali na nieustający hałas lotniczy i swobodne podejście pilotów do osi kręgu. Udowadniali, że nieprzepisowe loty pozostają bezkarne.

Poza hałasem, ważnym tematem okazało się używane przez awionetki ołowiowe paliwo lotnicze, którego wpływu na środowisko okolic kręgu nadlotniskowego, jak się okazuje, nikt nigdy nie badał.

Obecne na Radzie reprezentantki Biura Ochrony Środowiska zapewniły, że BOŚ dopilnuje, by zapisy Programu Ochrony Środowiska przed Hałasem były jednoznaczne. Zapewniły, że jako POŚpH jako akt prawa miejscowego będzie skrupulatnie egzekwowany.

Bardzo dziękujemy Zarządowi i Radnym Bielan za ważny i zdecydowany głos w sprawie ochrony środowiska naturalnego i uciążliwości hałasu lotniczego dla mieszkańców.

 

Poniżej publikujemy przyjęte stanowisko wraz z uzasadnieniem.

STANOWISKO

RADY DZIELNICY BIELANY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

z dnia  .…… 2018 r.

 

w sprawie funkcjonowania lotnisk na terenie m.st. Warszawy,

w szczególności na Bemowie

 

 

Na podstawie § 24 pkt 2 Statutu Dzielnicy Bielany miasta stołecznego Warszawy stanowiącego załącznik Nr 3 do uchwały Nr LXX/2182/2010 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 stycznia 2010r. w sprawie nadania statutów dzielnicom m.st. Warszawy (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2016 r. poz. 420 i 11794) Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy wyraża stanowisko w sprawie funkcjonowania lotnisk na terenie m.st. Warszawy, w szczególności na Bemowie

 

 

1.      Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy wychodząc naprzeciw postulatom  mieszkańców dzielnic Bielany, Bemowo i Żoliborz stwierdza potrzebę podjęcia niezwłocznych i stanowczych działań przez upoważnione ograny, mających na celu zniwelowanie nadmiernego poziomu hałasu generowanego przez samoloty korzystające z lotniska Bemowo-Babice.

 

2.      Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy postuluje ograniczenie ruchu lotniczego na lotnisku Bemowo-Babice poprzez kategoryczne wykluczenie z korzystania z obiektu ruchu samolotów cywilnych, a pozostawienie jedynie lotnictwa służb porządku publicznego.

 

3.      Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy przekazuje niniejsze stanowisko do Zarządu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, Prezydent m.st. Warszawy, Przewodniczącej Rady m.st. Warszawy, Biura Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Wojewody Mazowieckiego.

 

 

 

Przewodniczący Rady

Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy

 

 

Robert Wróbel

 

 

UZASADNIENIE DO STANOWISKA

RADY DZIELNICY BIELANY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

z dnia …… 2018 r.

 

 

w sprawie funkcjonowania lotnisk na terenie m.st. Warszawy,

w szczególności na Bemowie

 

Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy na podstawie § 24 pkt 2 Statutu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy stanowiącego załącznik Nr 3 do uchwały Nr LXX/2182/2010 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 stycznia 2010 r. w sprawie nadania statutów dzielnicom m.st. Warszawy (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2016 r. poz. 420 i 11794 oraz z 2017 r. poz. 12429) wyraża swoją wolę w formie stanowisk, gdy wola Rady Dzielnicy nie rodzi skutków prawnych.

Niniejsze stanowisko stanowi odpowiedź na liczne postulaty i apele mieszkańców Bielan, Bemowa i Żoliborza, które to dzielnice objęte są bezpośrednio kręgiem nadlotniskowym.  

Obecnie przeszło 90% lotów wykonywanych na lotnisku to operacje lotnictwa cywilnego (prywatni właściciele hangarujący maszyny na lotnisku, prywatni właściciele przylatujący z innych lotnisk, loty szkoleniowe prywatnych ośrodków szkolenia, loty szkoleniowe Aeroklubu Warszawskiego, prywatni przewoźnicy i inni).

Mając na uwadze dobro i bezpieczeństwo mieszkańców Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy stwierdza potrzebę jak najszybszego podjęcia zdecydowanych działań mających na celu ograniczenie prywatnego ruchu lotniczego, w szczególności szkoleniowego,  inicjowanego na lotnisku Bemowo-Babice. Należy zauważyć, że w zasięgu oddziaływania lotniska zamieszkuje przeszło 300 tys. osób. Mieszkańcy okolicznych domostw od wielu lat uskarżają się na ogromną uciążliwość związaną z permanentnym hałasem i potencjalnym zagrożeniem, wynikającym z faktu, że  przeloty o charakterze komercyjnym, szkoleniowym i rekreacyjnym z przedmiotowego lotniska odbywają się na niewielkiej wysokości ponad ich domami. Częstotliwość przelotów oscyluje w granicach 100, a w szczególnych okresach nawet do 500 dziennie.

Odrębną, kontrowersyjną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę jest wykonywanie szkoleniowych lotów szybowcowych bezpośrednio ponad strefą zamieszkaną. Taki stan rzeczy generuje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców tejże strefy.

Ruch lotniczy inicjowany na lotnisku Bemowo-Babice powinien zostać znacząco ograniczony, co wiąże się z potrzebą zniwelowania nadmiernego poziomu hałasu, oddziaływującego  negatywnie na codzienne funkcjonowanie mieszkańców ww. dzielnic.

Hałas  w obszarze kręgu nadlotniskowego przekracza obowiązujące normy, określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dn.14 czerwca 2007 (Dz. U. nr. 120 poz.8 26 ). Wyjaśnienia wymaga ponadto kwestia prawnego usankcjonowania cywilnego wykorzystania lotniska, które pierwotnie było przeznaczone wyłącznie dla ruchu samolotów służb publicznych.

Należy zwrócić również uwagę na fakt, że hałas generowany przez lotnisko wpływa destrukcyjnie na ekosystem Puszczy Kampinoskiej, jak również rezerwatu przyrody Las Bielański. 

Władze samorządowe, radni, jak również stowarzyszenia działające na rzecz ograniczenia poziomu hałasu powodowanego przez lotnisko oraz mieszkańcy ww. dzielnic wielokrotnie bezskutecznie protestowali przeciwko uciążliwości lotniska.

Rada Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy wyraża stanowczą dezaprobatę wobec faktu, że dotychczasowe postulaty nie spotkały się z adekwatną odpowiedzią ze strony organów, w których kompetencji znajduje się sprawa funkcjonowania lotniska Bemowo-Babice.

W związku z tym Rada wnosi o podjęcie niezwłocznych i stanowczych działań przez upoważnione ograny, mających na celu zniwelowanie nadmiernego poziomu hałasu generowanego przez samoloty korzystające z lotniska Bemowo-Babice oraz zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców przez wyeliminowanie lotów szkoleniowych nad terenami zamieszkanymi. 

Rada Dzielnicy Bielany stoi na stanowisku, że lotnisko Bemowo-Babice powinno być wykorzystane głównie dla ruchu samolotów służb publicznych – zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem. Priorytetem jest zatem maksymalne ograniczenie ruchu samolotów cywilnych.

 

 

 

Przewodniczący Rady

Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy

 

 

Robert Wróbel