Aktualności / EMISJA OŁOWIU Z SILNIKÓW AWIONETEK

2018-09-21

Awionetki to nie tylko hałas. To także emisja spalin. A jeśli spalin z benzyny lotniczej AVGAS100ll, którą napedzana jest zdecydowana większość samolotów, to mamy emisję ołowiu. W zależności od metodologii Babice emitują rocznie od 140 do 600 kg czystego Pb! Działamy. O wynikach naszych pism - wkrótce!

 

Warszawa, 28.08.2018

 

Mazowiecki Wojewódzki

Inspektorat Ochrony Środowiska

ul. Bartycka 110A

00-716 Warszawa

 

 

 

WNIOSEK

 

Zwracam się z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli gleby, wody i powietrza:

1)      wokół Lotniska Warszawa-Babice oraz

2)       na obszarze tzw. kręgu nadlotniskowego (w szczególności na terenie ogródków działkowych pomiędzy CH Bemowo a ul. Obrońców Tobruku oraz grunty przy miejscach edukacji: Gimnazjum nr 73, Szkoła Podstawowa nr 293, LXIV Liceum Ogólnokształcące, Liceum Ogólnokształcące nr 50, Szkoła Podstawowa nr 53, Szkoła Podstawowa nr 65, Przedszkole nr 346, Żłobek nr 16 w Warszawie)

- na zawartość ołowiu oraz innych metali ciężkich.

UZASADNIENIE

Na lotnisku Warszawa-Babice od kilkunastu lat prowadzony jest intensywny ruch lotniczy związany ze szkoleniami pilotów. Z ponad 80 tys. operacji rocznie, jest to w tej chwili drugie pod kątem ilości operacji lotnisko w Polsce (po Lotnisku Chopina). Charakterystyczną cechą ruchu lotniczego szkoleniowego jest to, że samoloty operujące z tego lotniska nie lecą na inne lotniska, ale krążą po 22 kilometrowym kręgu nadlotniskowym. Są to prawie wyłącznie samoloty napędzane silnikami tłokowymi zasilanymi paliwem AVGAS100LL. AWGAS100LL zawiera 0,56 g TEL (tetraetyloołów -(CH3CH2)4Pb) na 1 litr, co odpowiada 0,36 g czystego Pb na 1 litr. Jedna awionetka spala ok. 25 litrów AVGAS na godzinę lotu (biorąc najpopularniejszy model operujący wskazanym lotnisku C-152), przy czym bezpośrednio po starcie spalanie znacznie przewyższa podaną wielkość.

Krąg nadlotniksowy ma 22 km długości i czas jego pokonywania wynosi ok. 10 minut. Samoloty przelatują nisko, maksymalnie ok. 360 m nad ziemią. Przyjmując uśredniony pod względem ilości operacji dzień na tym lotnisku, czyli wykonane przez kilka (kilkanaście samolotów) 250 okrążeń kręgu mamy 250 x 10 / 60 =42 godziny spalania AVGAS100LL, co daje 42 x 25 =1040 l, czyli niemal tonę benzyny lotniczej wypalanej każdego dnia nad głowami mieszkańców Warszawy. To z kolei daje 1040 x 0,36 g= 0,37 kg czystego ołowiu, jaki codziennie skaża powietrze, wodę i glebę. Biorąc pod uwagę ostatnie 11 lat tak silnego ruchu na Lotnisku Babice, daje to łącznie ok. 1 500 kg (1,5 tony) wyemitowanego ołowiu.

Ołów jest substancją wysoce toksyczną. W organizmie człowieka powoduje uszkodzenie krwinek czerwonych, ośrodkowego układu nerwowego, wątroby, nerek. Odkłada się w kośćcu. Zatrucie ołowiem daje takie objawy, jak bóle i zawroty głowy, bezsenność, drżenie mięśni, zaburzenia psychiczne. Szczególnie na oddziaływanie ołowiu narażone są dzieci i młodzież, których zdolność uczenia i iloraz inteligencji jest upośledzany przez wysoką zawartość ołowiu[1]. Przypominamy, że na trasie tzw. kręgu znajduje się wiele szkół, szpitali, przedszkoli, żłobków i innych obiektów, które wymagają szczególnej troski w zakresie ochrony środowiska.

Ołów został wycofany z paliw motoryzacyjnych wiele lat temu. Kilka lat temu przez Stany Zjednoczone przetoczyła się debata o zagrożeniu dla zdrowia publicznego powodowanego przez korzystające z paliwa ołowiowego lotnictwo ogólne[2]. Straty finansowe związane z obniżonym wskaźnikiem IQ społeczeństw dotkniętych emisjami Pb oceniono w USA na 1 mld USD rocznie[3]. Tymczasem, nie ma drugiego tak obłożonego przez lotnictwo ogólne na świecie lotniska jak Babice. Dodajmy, lotniska z którego 80 % samolotów nie odlatuje, tylko krąży nad gęsto zaludnionymi terenami w związku z prowadzoną działalnością biznesową o charakterze szkoleniowym. Dochodzi zatem do prywatyzacji zysków przy uspołecznieniu kosztów, które swoim zdrowiem ponoszą mieszkańcy.

Istnieje zatem uzasadnione podejrzenie, że dziesiątki tysięcy mieszkańców północnej Warszawy jest codziennie zatruwanych ołowiem z benzyny spalanej przez samoloty operujące z lotniska Warszawa-Babice. Jeżeli tak się dzieje – a intencją niniejszego wniosku jest podjęcie przez Inspektora pogłębionej weryfikacji w tym zakresie – niezbędne będzie podjęcie działań zapobiegawczych.

Mając na uwadze powyższe, aby stwierdzić skalę problemu i móc podjąć dalsze działania w celu jego rozwiązania, uprzejmie proszę jak na wstępie.   

Z poważaniem,



[1] M.L. Miranda, R. Anthopolos, D. Hastings, A Geospatial Analysis of the Effects of Aviation Gasoline on Childhood Blood Lead Levels, Environmental Health Perspectives, 119(10), 1513-1516, 2011 (dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3230438/)

[2] https://www.scientificamerican.com/article/lead-in-aviation-fuel/

[3] P.J. Wolfe i inni, Costs of IQ Loss from Leaded Aviation Gasoline Emissions, Environmental Science Technology, 50(17), 9026-9033, 2016 (dostęp: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5338738/)