Aktualności / LOTNIKOM ZA CIASNO, ALE OGRANICZEŃ NIE PRZEWIDUJĄ

2020-11-27

W dniach 19-20 listopada 2020 Urząd Lotnictwa Cywilnego zorganizował on-line konferencję „Bezpieczeństwo w Lotnictwie Cywilnym”.

 

W konferencji wziął udział m. in. przedstawiciel Stowarzyszenia Pilotów i Właścicieli Prywatnych Samolotów i Helikopterów AOPA Poland i jednocześnie współwłaściciel ośrodka szkoleniowego IBEX działającego na lotnisku Babice.
Przedstawiciel ten zaproponował szereg zmian do Instrukcji Operacyjnej Lotniska Babice celem cyt.” podniesienia bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności procedur antyhałasowych”.

 

Zwiększenie efektywności polegać ma m. in. na wytyczeniu nowych korytarzy dostępu do istniejącego kręgu nadlotniskowego z kierunku Modlin – Warszawa i z kierunku z zachodu nad Izabelinem i na rozszerzeniu obszaru ATZ Babice w kierunku na północ. Oczywiście dotychczasowy krąg nad Bemowem, Żoliborzem i Bielanami pozostałby w niezmienionym kształcie i oczywiście można będzie po nim kręcić kółka w niegraniczonej ilości bo jest to bardzo bezpieczne, procedury antyhałasowe są efektywne a przeloty wadzą tylko słoikom i deweloperom.

 

Normalnie nie wtrącamy się jak prywatny ośrodek szkolenia zastępuje kierownika lotniska i zarządzającego lotniskiem. Maja kasę to rządzą. Gorzej jak mieszają i ustawiają Ministra Infrastruktury i Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Jak to? Tak to: dodatkowe korytarze dostępu do kręgu, które IBEX zamierza zamieścić w Instrukcji Operacyjnej Lotniska wytyczone są częściowo nad terenem Kampinoskiego Parku Narodowego w strefie „R” , w której to strefie, podobnie jak nad Bemowem, Żoliborzem i Bielanami obowiązuje zakaz lotów poniżej 2.000 m.

 

Zakaz ten wynika z § 3 ust. 2 pkt. d Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2019 W sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. Ponieważ lotnisko Babice położone jest w wewnątrz miasta § 8 ust. 1 pkt. 3 Rozporządzenia stanowi, że zakaz nie obowiązuje podejść do lądowania i odlotu określonym w instrukcji operacyjnej lotniska. Tak więc maszyna na sekundę przyziemia i to jest „podejście do lądowania” i natychmiast wzbija się w górę i to jest „odlot” ( trick zwany ‘touch and go’ z przyziemieniem lub ‘konwojerem’ bez przyziemienia). I tak można jedną maszyną kręcić kółka nad Warszawą cały dzień bo „podejścia” i „odlot” określone są w Instrukcji Operacyjnej Lotniska.

 

Instrukcja Operacyjna Lotniska zawiesza Rozporządzenie konstytucyjnego ministra, bo niewątpliwie zamysłem ustawodawcy było zwolnienie z zakazu lotów nad Warszawą jednorazowych przylotów, zakończonych odkołowaniem na miejsce postoju lub do hangaru i jednorazowych odlotów. Podobny bezczelny” myk” zamierza wyciąć pomysłodawca korytarzy nad Kampinoskim Parkiem Narodowym, który to Park jest oddzielną strefą „R”. Się napisze w Instrukcji Operacyjnej Lotniska, że to stanowi dolot do lotniska Babice i niech się łosie na dole w Parku Narodowym płoszą. Lotnisko Babice rządzi! Przebieg konferencji na YouToubie. Warto polecić zdjęcia kontrolera ULC – Inspektora LTT2 p. Tabaka prezentujące stan techniczny szybowców i awionetek latających po kręgu. Zdjęcia wybebeszonej instalacji elektrycznej czy śladów po wycieku paliwa robią wrażenie. Ale hitem jest będąca na wyposażeniu jednej z maszyn apteczka z datą wytworzenia luty 1989. Serio!